“Should
the term 'person' be defined to include every human being from the
moment of fertilization, cloning, or the equivalent thereof?”
Aquesta era la pregunta
que ahir havien de respondre els ciutadans de Mississippi, consultats
sobre l'anomenada “iniciativa 26” que per la seva naturalesa va
ser notícia a molts indrets fora dels Estats Units. La
iniciativa,
que volia equiparar qualsevol òvul fertilitzat amb una persona,
havia estat impulsada pel lobby fonamentalista cristià Personhood
i hauria equiparat
l'avortament o la destrucció d'embrions destinats a la investigació
a un assassinat,
amb les consegüents penes de presó per als metges o pacients
implicats.
Hi
ha 2 motius que van
permetre a aquesta iniciativa ser notícia més enllà de les
fronteres
d'aquest petit estat nord-americà. D'una
banda que era la primera vegada que es votava,
tot i que el col·lectiu Personhood
ja ha anunciat propostes semblants a altres estats. I de
l'altra que la composició de l'electorat de Mississippi
havia fet pensar que el Si tenia moltes possibilitats de guanyar. En
efecte, en aquest estat de prop de 3 milions d'habitants, el
92% declaren practicar alguna branca del cristianisme (sobretot
baptisme i metodisme), mentre que només el 6% es defineix com a
no-religiós.
Amb
aquestes dades va ser el mateix lobby cristià qui va decidir
impulsar la votació (gastant 48.637,83$) en un estat on la victòria
semblava assegurada i així crear un efecte onada per a la resta
d'estats on se sotmetrà a consulta la mateixa iniciativa. Fins
i tot els 2 candidats a la cambra dels representants per aquesta
estat, el republicà Bryant i el demòcrata Dupree, van pensar que la
victòria del Si era segura i van decidir demanar el vot favorable.
Puc
imaginar-me els equips de campanya dels 2 candidats,
especialment del demòcrata, decidint com afrontar el referèndum.
Segur que molts dels assessors es
devien burlar dels que impulsaven la incitava 26 vestits de Capità
Amèrica o de quàquer.
Però, malgrat saber que aquesta proposta era una aberració
científica (qui ha de definir quan comença la vida és la genètica,
no la política) van preferir assegura-se la simpatia del electorat
pensant que aquest aniria a votar amb el cor i no amb el cap. En
un moment en que fins i tot els anuncis de begudes destinen més
temps a transmetre emocions que a explicar el gust del producte, per
què la política hauria de ser diferent?
Crec
que hi ha 2 formes d'entendre la política.
Una es basa en recollir estats d'opinió o sovint de frustració o por i aprofitar-los en benefici propi. És una
concepció de la política que creu que el vot sempre és emocional i
que no es pot canviar.
Creu que la gent no és
prou intel·ligent com per entendre un raonament ben travat i rigorós
i, per tant, cal apel·lar al vot emocional. Cal, que en el moment
que posar la papereta dins de l'urna, el votant es senti satisfet, i ja està.
L'altra,
en canvi, creu que cal
donar respostes a les necessitats materials de la gent, no pas a les
emocionals. Que cadascú
es gestioni els seus sentiments, que la política ja té prou feina
gestionat els recursos comuns. És una concepció que confia en
l'electorat i el tracta amb intel·ligència, mirant d'explicar els
motius pels quals hi ha propostes més eficaces i propostes menys
eficaces.
Els
darrers anys el màrqueting
polític s'ha anat apoderant dels partits i enlloc de limitar-se a
ajudar-los a explicar les seves propostes i solucions ha acabat en
massa ocasions condicionant els posicionaments
sobre qüestions d'una gran transcendència. Quan el màrqueting
polític fa que un partit o un candidat deixin d'expressar-se
lliurament sobre el consum de cànnabis, o sobre la regulació de la
prostitució, o sobre l'eutanàsia, o sobre les retallades, tots hi
sortim perdent. Però dir el que es pensa no sempre és senzill ni
útil des del punt de vista tàctic, i arriba un moment que els
programes es fan mirant enquestes i estudis d'opinió enlloc de
fer-los mirant el carrer.
Això
és el que es els ha passat a demòcrates i republicans a
Mississippi. Van renunciar a defensar el que era millor pels
ciutadans del seu estat per no fer enfadar als que més cridaven i
blandaven enquestes com si fossin estàndards de guerra. Fins que va
arribar el dia que la iniciativa 26 es va sotmetre a votació, i el
No, va guanyar àmpliament donant la raó als que apostaven per una decisiño racional i, ho confesso, donant esperances als que creiem en aquesta forma d'entendre la política.
YES =
42% (346.699)
NO =
58% (476.178)
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada