La setmana passada el diari Expansión
publicava la llista dels 10 directius de la indústria de l'automoció
més ben pagats, i que us reprodueixo aquí:
Nom
– Empresa – Càrrec – Sou
Alan Mulally – Ford –
President – 26,5 M€
Martin Winterkorn – Volkswagen
– President – 9,33 M€
Mark Fields – Ford –
Vicepresident – 8,81 M€
Dieter Zetsche – Mercedes – Conseller delegat – 8,69 M€
Lewis Booth – Ford –
Vicepresident – 8,1 M€
Luca Cordero – Ferrari (Fiat) –
President – 7,45 M€
Chris P. Liddell – General
Motors – Vicepresdient – 6,22 M€
John Fleming – Ford –
Vicepresident executiu – 5,91 M€
Thomas G. Stephens – General
Motors – Vicepresdient tecnològic – 5,62 M€
Fco Javier García Sanz – Volkswagen
– Responsable de Compres – 4,6 M€
Si esteu al cas de la indústria de
l'automòbil possiblement haureu fet la mateixa reflexió que em va
passar pel cap quan vaig llegir l'article: com és que entre els
10 directius més ben pagats no n'hi ha cap de Toyota (líder mundial
en vendes des de fa fa uns anys)? Fins i tot enguany, malgrat el
tsunami i que l'any passat la marca japonesa va haver de revisar 10
milions de cotxes (entre ells el meu), segueix sent la marca amb més
vendes, això si amb el grup GM molt a prop.
Toyota
– 8.557.351 – Japó
General Motors – 8.476,192 –
Estats Units
Volkswagen – 7.341.065 – Alemanya
Hyundai
Motor – 5.764 918 – Korea del Sud
Ford – 4.988.031 – Estats Units
Nissan
– 3.982.162 – Japó
Honda
– 3.643.057 – Japó
PSA (Peugeot Citroën) – 3.605.524 –
França
Suzuki
– 2.892.945 – Japó
Renault – 2.716.286 – França
Malgrat que 5 de les 10 maques més
venudes són asiàtiques, i són les que mes han crescut en les
darreres dècades, cap d'elles té un directiu en el Top Ten dels més
ben remunerats. Possiblement aquesta tradició ve de lluny. Durant
molts anys s'ha criticat l'economia japonesa per basar les seves
promocions internes i els seus sous en funció de l'antiguitat i no
del talent. El problema no és que no s'hagi de pagar el talent a
preu d'or, fet amb el que hi estic d'acord, sinó que el talent no es
pot mesurar de forma objectiva mentre que la fidelitat a
l'empresa si.
Als anys 80, mentre a Europa els
models a seguir eren els Super-Lopez que apostaven
per fer cotxes barats i que duressin pocs anys (alimentant un
consumisme que ens ha portat on som ara), Toyota i la resta de
marques japoneses apostaven per la qualitat dels seus vehicles més
que pel disseny o per la reducció de costos. El resultat 30 anys
després és que les 3 marques que menys visiten els tallers mecànics
són japoneses i a més durant aquest temps han estat capaços de
dissenyar un motor híbrid que és, amb molta diferència, el que
menys consumeix i menys contamina.
Ara que es parla sovint des de
determinats sectors econòmics i algunes patronals (i partits
polítics) de vincular sous amb productivitat estaria bé recordar
que abans que fer que els treballadors de la Seat o de la Ford
adeqüin els seus salaris al volum de vendes de la marca, primer convindria que ho fessin els seus directius. Quan aquests cobrin
menys que els directius japonesos podran exigir als seus treballadors
cobrar menys que els seus homòlegs nipons.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada