La
situació financera de la Generalitat de Catalunya (recordem que amb
un espoli fiscal d'entre 15.000 i 20.000 milions € cada any) obliga
a buscar formes de retallar el deute acumulat durant les darreres
dècades. Fins ara hem vist que el govern de CiU ha retallat les
àrees amb un pressupost més alt. D'entrada sembla lògic retallar
les partides que suposen un pes més gran en el pressupost de la
Generalitat, però precisament algunes d'aquestes àrees són
aquelles on la despesa és més necessària i més útil, em
refereixo sobretot a departaments com sanitat i educació.
Si
des del primer dia he estat molt crític amb les retallades del
govern Mas, és per què considero que s'ha de retallar allò que és
més ineficaç, no allò que costa més diners. Per posar un exemple,
una família retallarà abans les sortides al cinema que els diners
destinats a l'alimentació, tot i que quantitativament aquesta segona
despesa sigui superior. No es tracta de retallar on més diners es
destinen, sinó on es notarà menys la seva absència.
En
aquest sentit, tard o d'hora, s'haurà d'afrontar la simplificació i
racionalització de la mateixa administració local. Catalunya té
947 municipis, alguns dels quals tenen moltes dificultats per poder
fer front a les despeses corrents. La mancomunació de serveis és
una bona mesura, però insuficient. Hi ha elements de
racionalització que no es poden seguir posposant. Sense anar més
lluny, la llei no permet que municipis veïns puguin compartir un
mateix cos de policia local. Per a molts ajuntaments del país poder
compartir els seus agents seria més barat, i resultaria més eficaç.
La
decisió de reduir el nombre de municipis no és senzilla. Alguns
països han optat per mesures que, sense imposar-ho, estimulaven la
fusió d'ens locals allà on podia ser més eficaç. Alguns d'aquests
estats, com Alemanya o Dinamarca són un bon exemple de quines
mesures han funcionat i en alguns lands han
arribat a reduir fins a una quarta part el nombre de municipis, i
quines han estat poc eficaces i amb prou feines han servit per reduir
en un 15% el nombre total d'ens locals. En qualsevol cas, no es
tracta d'importar les mesures de forma simètrica sinó
d'inspirar-nos per veure com adaptar aquestes mesures a la nostra
realitat.
S'ha
de saber trobar l'equilibri entre la preservació de la identitat
local i la millora de l'eficiència en la gestió. Mancomunar
serveis o fusionar entitats locals, no vol dir renunciar a la
identitat de cada municipi. De fet, en les darreres eleccions
municipals, vàrem tractar aquest tema al comitè de campanya i no va
ser gens senzill, ni va haver-hi prou temps, per arribar a un acord
sobre com explicar-ho en plena campanya electoral.
Aquestes
mesures però no serien suficients, tot i que prou importants. No es
pot parlar de simplificació administrativa si no estem disposats a
entrar en l'etern debat sobre l'organització territorial en
comarques i diputacions o vegueries. Cal reduir fins al mínim
indispensable els nivells administratius entre ajuntament i
Generalitat. En aquest sentit, no puc evitar recordar a la
proposta feta pel conseller Ausàs i que volia reduir fins a 1.000
càrrecs comarcals. Quan alguns fregolis de les ones
hertzianes públiques parlen de “festa” de l'anterior govern no
poden fer-ho per referir-se a l'ex-alcalde de la Seu d'Urgell.
És
evident que amb el concert econòmic o la independència no tindríem
aquest problema a curt termini. Però, en el meu cas, sóc
independentista per què crec que la formació d'un estat propi és
la forma administrativa més eficaç en la que ens podem organitzar.
L'antiguitat d'un municipi, o d'un estat, no és motiu suficient
per impedir que nosaltres, i els nostres fills i filles, ens
organitzem com creguem més oportú i adequat. Els canvis en
l'organització administrativa, tant si parlem de municipis com
d'estats, els hem de fer pensant en les properes generacions, no en
els nostres avantpassats (entre altres motius, per què alguns els
teníem a Còrdova).
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada