*article publicat al número 64 de la revista Espai de Llibertat editada per la Fundació Ferrer i Guàrdia
Sempre he pensat que el laïcisme és
un pacte no un objectiu en sí mateix. En el fons totes les creences
aspiren a que sigui un estadi transitori. Dit en altres paraules,
accepten aquest “empat” de forma temporal sense renunciar a que
un dia les seves tesis siguin majoritàries. Jo mateix, com ateu, no
em conformo a pensar que les societats del futur seguiran convivint
amb unes supersticions heretades d'altres temps. No aspiro a que les
meves filles convisquin amb aquells qui creuen en aquestes
supersticions, sinó que desitjo que creixin en unes societats que se
n'hagin desprès completament, o com a mínim, majoritàriament.
Sovint s'equipara l'ateisme a la resta
de creences i es fa uns discurs on l'agnosticisme es converteix en la
posició políticament més correcte, més moderada, gairebé neutral
entre els que estem disposats a sotmetre les nostres tesis al
veredicte del mètode científic i els que no. En efecte, l'ateisme
actual considera Déu una hipòtesi no contrastada, i exigeix per a
ell (o ella) el mateix tracte que la resta de tesis improbables. Per
a nosaltres, unes societats basades en l'empat entre els qui acceptem
el mètode científic a l'hora de defensar els nostres plantejaments
i els que no, és una situació temporal que desitgem es decanti a
favor nostre.
Els propers anys la nostra societat
haurà de decidir com replanteja el model energètic actual; haurà
d'avaluar les conseqüències del canvi climàtic i estudiar com
fer-hi front; haurà de combatre malalties que han conviscut amb
nosaltres durant dècades i altres de noves; i en tots aquests reptes
la ciència i la tecnologia hauran de jugar un paper primordial.
Ningú s'imagina fer front a aquestes situacions des de la
superstició, per quin motiu hauríem de tractar la convivència, la
llibertat individual, la identitat, la mort o la genètica amb un
altre criteri?
Des
que
van
aparèixer
les
primers
ciutats
estats
a
Sumèria
les
elits
dominants
han
cregut
necessari
“vestir”
el
seu
poder
d'un
mandat
sobrenatural
per
justificar
moltes
de
les
seves
decisions.
Encara
avui
dia
els
estats
conserven
aquest
misticisme
que
al
meu
darrer
llibre
“A
la
recerca
del
benestar”
proposo
abandonar
definitivament,
despullant
definitivament
les
nostres
administracions
de
tot
allò
que
les
impedeix
evolucionar.
Com
diria
Piergiorgio
Odifreddi,
aspirem
que
el
primer
article
dels
estats
del
futur
sigui:
“La
societat
humana
està
fundada
en
la
tecnologia
i,
per
tant,
en
la
ciència
i
les
matemàtiques”.
És
per
aquest
motiu
que
no
ens
conformem
amb
un
“empat”
infinit
com
el
que
descrivia
a
l'inici.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada